Na zorganizowanym przez UB zebraniu biskupów Molenda jako ksiądz Prymas Stefan Wyszyński ma zrzec się zwierzchnictwa nad Kościołem. Jednak ksiądz Skorodecki zdobywa dziennik siostry Leonii, z zapisanymi rozmowami Kardynała, i podczas widzenia przekazuje go swojemu ojcu. Akcja z sobowtórem Kardynała zostaje odwołana... Śmierć Bieruta, bezpośrednio nadzorującego akcję, zbiega się w czasie z przewiezieniem więźniów do Komańczy. Wkrótce po tym Prymas zostaje wypuszczony na wolność.
Film oparty na "Zapiskach więziennych" Stefana Kardynała Wyszyńskiego oraz bogatej dokumentacji.
Produkcja: 2000
Premiera: 10 wrzesień 2000
Reżyseria:
Muzyka:
Obsada:
2 role: prymas Stefan Wyszyński; Molenda, sobowtór prymasa
siostra Maria Leonia Graczyk
ks. Stanisław Skorodecki
pułkownik
komendant w Stoczku Warmińskim
Kozyra
ojciec księdza Stanisława
Bolesław Bierut
Narwicz, współwięzień księdza Skorodeckiego w Rawiczu
strażniczka w Grudziądzu
tajniak; w czołówce nazwisko: Wojdyłła
asystent Kozyry
ksiądz Goździkiewicz, sekretarz prymasa
Herbert, UB-ek podsłuchujący prymasa w Stoczku Warmińskim
Madonna
ubek aresztujący prymasa; w czołówce nazwisko: Banaszak
strażnik w Stoczku Warmińskim
ksiądz Dębek w kurii krakowskiej
-
ksiądz Wit Brzycki w kurii krakowskiej
ksiądz w kurii krakowskiej
-
ubek aresztujący prymasa
-
-
UB-ek
ksiądz Józef Lelita w kurii krakowskiej
-
-
-
-
-
ksiądz w kurii krakowskiej
i inni
Notatki:
Dzieło Teresy Kotlarczyk podzieliło krytykę, choć przeważały opinie przychylne, niekiedy wręcz entuzjastyczne. Podkreślano spójność stylistyczną, równowagę i umiar filmu, jego powściągliwość i skromność przy jednoczesnej sile dramatycznej. Duża w tym zasługa również scenarzysty, Jana Purzyckiego, który oparł scenariusz na "Zapiskach więziennych" samego kardynała Wyszyńskiego i bogatej dokumentacji. Nie znaczy to jednak, że "Prymas" jest wierną rekonstrukcją faktów historycznych. Nie ma np. dowodów, że komunistyczne władze rzeczywiście zamierzały wykorzystać sobowtóra do rozwiązania konfliktu z prymasem i Kościołem. Był to zabieg artystyczny, przydający filmowi emocjonalnej grozy, obrazujący metody, jakimi posługiwano się w walce ideologicznej. To także prawdziwy popis gry aktorskiej Andrzeja Seweryna, odtwórcy zarówno roli kardynała Wyszyńskiego, jak i jego sobowtóra Molendy. Udało mu się najtrudniejsze: z jednej strony odtworzył wizerunek charakteru i duchowości prymasa, z drugiej ukazał człowieka, który z małpią zręcznością naśladuje każdy jego gest i ton, ale nie dociera do prawdy duchowej i dlatego pozostaje tylko fałszywie brzmiącą marionetką.
IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)
03.160323
(POL) polski,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz